Car wrapping przywędrował do Polski z Zachodu i z wolna staje się coraz bardziej popularny wśród polskich kierowców, a także właścicieli jachtów i łodzi. Na czym polega oklejanie samochodów i jak dobierać wysokogatunkowe folie samochodowe do wrappingu? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
Wrapping – sposób na metamorfozę bez lakierowania
Car wrapping to metoda zmiany wyglądu samochodu bazująca na specjalistycznych foliach, które przykleja się do karoserii w celu osiągnięcia zamierzonego efektu wizualnego. Duża różnorodność oraz możliwość wykonania dowolnego nadruku na foli pozwalają na realizację najbardziej odważnych projektów, a jednocześnie stosunkowo łatwy powrót do pierwotnego wyglądu pojazdu. Dodatkową zaletą car wrappingu jest fakt, iż wykorzystywane w metodzie folie wylewane zabezpieczają oryginalny lakier przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak błoto, kamienie, sól drogowa czy promieniowanie słoneczne. Fole są też o wiele łatwiejsze do utrzymania w czystości, bo brud do nich nie przywiera tak, jak do lakieru. Dlatego też pragnąc przedłużyć żywotność lakieru niektórzy kierowcy decydują się na aplikację folii transparentnej, której podstawowym zadaniem jest ochrona karoserii przed zanieczyszczeniami i uszkodzeniami mechanicznymi. Dobrze doprana i naklejona folia transparentna jest praktycznie niewidoczna, a co za tym idzie neutralna dla stylistyki pojazdu. Przykładem ochronnej foli samochodowej jest folia CARPRO.
Decydując się na oklejenie samochodu folią warto pamiętać o tym, że jakość oraz trwałość powłoki zależy nie tylko od umiejętności fachowców, którym zlecimy realizację usługi, ale również samej foli. Wybór odpowiedniej folii to kluczowy czynnik decydujący o jakości efektu końcowego wrappingu.
Folie samochodowe
Na rynku dostępne są róże rodzaje folii samoprzylepnych. Do dyspozycji mamy folie monomeryczne i polimeryczne, kalandrowane i wylewane. Różnią się one właściwościami, a co za tym idzie także zastosowaniem. Folie monomeryczne najczęściej wykorzystuje się do wykonywania reklam krótkookresowych, w szczególności niewielkich naklejek przeznaczonych do aplikacji na płaskich powierzchniach samochodu. W przypadku zastosowań średnio- i długookresowych najlepiej sprawdzają się folie polimeryczne, w szczególności folia wylewana.
Folia wylewana to najtrwalsza i najbardziej plastyczna, a zarazem najdroższa folia samochodowa. O jej zastosowaniu w car wrappingu decyduje duża wytrzymałość i żywotność (nawet do 10 lat), przy jednoczesnej sporej elastyczności umożliwiającej estetyczne nałożenie folii na powierzchniach o różnych krzywiznach i wypukłościach. Dodatkową zaletą foli wylewanych jest trwałość kleju, który pozwala na kilkukrotne odklejanie i naklejanie powłoki w celu jej prawidłowego wypozycjonowania, a zarazem doskonale wiąże zapewniając stabilność oklejenia przez długi czas użytkowania.
Czy folie samochodowe wymagają specjalistycznej konserwacji?
Decydując się na naklejenie krótkookresowej reklamy na samochodzie musimy liczyć się z tym, że z czasem nadruk na foli może się zetrzeć, a sama folia zacznie odchodzić. Producenci foli monomerycznych szacują żywotność takiej aplikacji na ok. 3 lata. Może się ona oczywiście różnić w zależności do warunków eksploatacji samochodu i sposobów jego czyszczenia. Folia wylewana nie wymaga specjalistycznej konserwacji, przy czym nie zaleca się mycia oklejonego samochodu na myjniach automatycznych. Problem stanowią drobinki piasku i kurzu, które osiadają na szczotkach myjni i rysują karoserię podczas mycia.