Rynek folii samochodowych oferuje kilka systemów. Różnią się one między sobą przede wszystkim właściwościami fizyko-chemicznymi oraz trwałością. Dlatego planując realizację konkretnego projektu – zmiany wyglądu samochodu, umieszczenia na karoserii reklamy czy zabezpieczenia lakieru przed czynnikami zewnętrznymi – warto znać rodzaje i zastosowanie poszczególnych folii.
Rodzaje i zastosowanie folii samochodowych
Folie samochodowe dzielimy na cztery rodzaje. To:
- folie monomeryczne,
- folie polimerowe,
- folie wylewane,
- folie OWV.
Folie monomeryczne
Folie monomeryczne charakteryzuje niska cena i odpowiednio niska trwałość aplikacji. Folie tego typu są przeznaczone do aplikacji krótko- i średniookresowych. Idealnie nadają się do wykrajania prostych kształtów, które następnie można nakleić wyłącznie na równych i płaskich powierzchniach. Z folii monomerycznych tworzy się więc proste napisy reklamowe, czy napisy z danymi teleadresowymi firmy. Aplikacje monomeryczne często nanoszone są na pojazdy dostawcze oraz ciężarowe.
Folie polimerowe
Folie polimerowe charakteryzują się większą elastycznością, co pozwala na wyklejanie niewielkich przetłoczeń na karoserii samochodu. Dzięki temu naniesiona na folię grafika prezentuje się spójnie jako jeden element, a nie pojedynczą wycięte elementy jak w przypadku folii monomerycznych. Folie polimerowe są również bardziej trwałe. Ten rodzaj aplikacji zachowuje świetny wygląd nawet przez 7 lat i jest bezpieczny dla lakieru.
Folie wylewane
Folie wylewane są dedykowane do zastosowań takich, jak:
- całkowita zmiana koloru samochodu,
- tuning samochodu,
- reklama całopowierzchniowa.
Materiał charakteryzuje się wysoką trwałością i elastycznością. To pozwala na idealne wypełnienie wszelkich przetłoczeń, rowków i wygięć. Dzięki zastosowaniu folii wylewanej grafika wygląda, jakby została wylana na samochód. Co istotne, okleina jest odporna na szkodliwe oddziaływanie warunków atmosferycznych, tym samym zapewniając wieloletnie użytkowanie przy niezmiennie wysokim efekcie estetycznym.
Folie OWV
Współczesne technologie umożliwiają również wykonywanie aplikacji na szybach samochodowych. W tym celu wykorzystuje się folie OWV (z ang. One Way Vision). Folie tego typu przepuszczają światło w jednym kierunku, do wewnątrz samochodu. Folie OWV są wykorzystywane nie tylko jako nośnik reklamy, ale również jako forma ochrony kabiny pojazdu przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym.