Żyjemy w erze aluminium, które towarzyszy nam niemal wszędzie – od przemysłu spożywczego, przez branżę reklamową, aż po nowoczesne „lekkie” budownictwo. Czym właściwie jest aluminium? Czemu zawdzięcza swoją popularność? Czy czas jego panowania dobiega końca?
Na te oraz wiele innych pytań dotyczących aluminium oraz produktów aluminiowych odpowiemy w dzisiejszym artykule, który w całości poświęciliśmy trzeciemu najpowszechniej występującemu pierwiastkowi na naszej planecie.
Aluminium jest wszędzie?
Aluminium to glin o czystości technicznej, której poziom zależy od zastosowanej metody otrzymywania. Z glinu składa się aż 8% skorupy ziemskiej, co sprawia, że jest on trzecim najczęściej występującym pierwiastkiem na Ziemi. Niestety – głównie dla gości Napoleona III, którzy byli zmuszeni do używania złotych sztućców – w przyrodzie glin nie występuje w postaci metalicznej. Jego pierwsze wyodrębnienie nastąpiło w roku 1825 i od tego czasu, aż do momentu, w którym odkryto, że aluminium może być pozyskiwane, tanio metal ten był najdroższym na świecie, droższym nawet od złota.
Współcześnie, kiedy aluminium pozyskuje się z boksytów, materiał ten jest stosunkowo tani i łatwo dostępny, co w połączeniu z jego doskonałymi właściwościami sprawia, że jest jednym z najchętniej wybieranych materiałów konstrukcyjnych, i nie tylko. Profile aluminiowe wykorzystuje się zarówno w budownictwie stałym, jak i konstrukcjach mobilnych. Z ich właściwości korzysta m.in.: przemysł budowlany, branża reklamowa oraz przemysł motoryzacyjny.
Profile aluminiowe a architekci
Z chwilą kiedy aluminium rozpowszechniło się w budownictwie zniknęły niemal wszystkie bariery konstrukcyjne, które wcześniej uniemożliwiały realizację śmiałych wizji architektonicznych. Budowlane profile aluminiowe oraz panele elewacyjne z aluminium umożliwiły wznoszenie majestatycznych, a zarazem „lekkich” konstrukcji o wyjątkowej estetyce.
Te same właściwości aluminiowych komponentów konstrukcyjnych – oczywiście na mniejszą skalę – wykorzystuje branża reklamowa. Profile aluminiowe zdjęły z producentów kreacji reklamowych okowy ciężaru i toporności, które zastąpiła lekka i giętka forma. Z pomocą aluminium jesteśmy w stanie zrealizować praktycznie każdy śmiały projekt i zamysł, niezależnie od tego czy na skalę budowlaną czy też na potrzeby branży reklamowej.
Jakie właściwości glinu zadecydowały o tak szerokim i powszechnym zastosowaniu aluminium we współczesnym świecie?
Spektrum pozytywnych właściwości aluminium jest tak szerokie, że każda z branż z łatwością znalazła szereg zastosowań dla tego metalu. Warto tutaj wspomnieć przynajmniej o trzech najważniejszych:
- Aluminium jest metalem niemagnetycznym, dzięki czemu może być wykorzystywane m.in. do produkcji aparatów rentgenowskich.
- Aluminium jest odporne na korozję i nie rdzewieje. W reakcji z tlenem tworzy się na nim cienka warstwa tlenku, która zabezpiecza metal przed degradacją.
- Aluminium ma doskonałe właściwości fizyczne. Jest lekkie i bardzo plastyczne, dzięki czemu z pomocą profili aluminiowych można uzyskać dowolną formę.
Warto również pamiętać o tym, że aluminium jest w 100% odnawialne, oznacza to, że każdy aluminiowy element może zostać poddany recyclingowi, a uzyskany w procesie surowiec wykorzystany ponownie.